Preken for 3. alminnelig søndag

Lk 1, 1-4 ; 4, 14-21

Vårt evangelium fra Lukas er i to deler: den første delen er en innledning til hele evangeliet til Lukas, det forklares hva han vil gjøre med å skrive det. Den andre del fremstiller begynnelse av offentlige Jesus tjeneste etter dåpen hans og fristelse i ørkenen. Mellom de to deler finnes de kapitler om Jesus barndom med en annen stil, som sannsynligvis ble innskjøt etterpå. Hvis det virker lit rart i første synet å springe over disse kapitler er det faktisk ikke ulogisk.

Lukas forteller det som er skjedd helt fra før. Det som overleveres av øyevitner og ordens tjenere. Lukas er også forfatteren av Apostlenes Gjerninger. Da det dreid seg om å velge en annen apostelen for å erstatte Juda, var de viktig å finne noen som «var med oss (det er Peter som taler) hele den tid Herren Jesus gikk inn og ut blant oss fra han ble døpt av Johannes og til den dag han ble tatt opp fra oss, en av disse menn må sammen med oss være vitne om hams oppstandelse» (Apg 1, 1-22).

Hvorfor er det så viktig for Lukas å finne sanne og ekte vitner? For at theofilus hans mottaker kan forstå hvor pålitelig det er han er blitt undervist i. Men for Lukas er det også hele Jesus sitt liv, ord og gjerning, som er viktig intet må oversees. Dette omgivende vitnesbyrdet er som en grunnmur for dem som kommer etter og som kan stole på det.

 

Men vitnesbyrdet kan stole på det som forkynnes fra før. Jesus etter sin oppstandelse forklarte for disiplene på veien til Emmaus : Han utla for dem det son står om ham i alle skriftene, helt fra Moses av og hos alle profetene. Det er akkurat det samme Jesus gjør i Nasaret synagoge da han leser profeten Jesaja : « Herrens ånd er over meg, fordi han er salver meg. Han er sendt meg med gledes bud til de fattige, for å forkynne frihet til de fangne og for de blinde, at de igjen få se, for å gid undertrykte deres frihet tilbake, å utrope et nåde år på Guds vegne» «i dag er dette skrift ordet blitt oppfylt mens dere hører på» foresatt Jesus.

 

Fra alle disse vitnesbyrd fra mennesker som var med Jesus og fra skriftene får vi et inntrykk av pålitelighet, bevissthet, sikkerhet i troen. Hvorfor det, fordi Guds ord og Jesus er tette knyttet med hverandre og alt Jesus gjør og si er som et levende og lysende Gudsord som imponerte dem som var med ham. Som evangelisten Johannes skrev, Ordet ble menneske. Det er det samme Ord som bor, i Jesus, i oss, i kirken.

 

I dag i vårt liv, i vår omgivelse, er det uventet og underfulle ting som skjer, inderlige og ytterlige helbredelser, befrielser, omvendelse fra ondt til gode. Vi kan kalle det Guds nåde, Hellige Ånd virkning, eller Jesus til stedet gjennom oss. Hvis Jesus åpner våre øyner da kan vi se det som ofte forblir skjult og det påvirker glede og styrke i oss. Vårt vitnesbyrd er også en evangelium som begynner igjen hver dag i hele verden, gid det var vitner om det, som det var med Jesus fra begynnelsen av.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: