Preken 5. alleminnelig søndag 07.02.2016

Lk 5, 1-11

I evangeliet finnes det flere forskjellige fortellinger om disiplenes kall av Jesus. I Johannes Evangelium er det Johannes døperen som påpekte Jesus til to av sine disipler. En av dem var Andreas som talte om Jesus til sin bror Simon Peter. Filip var direkte kalt av Jesus, han traff etterpå Nathanaël. I Matteus og Markus evangelium er det Jesus som går langs sjøen og kaller Peter og Andreas, videre kalte han Jakob og Johannes. Et annet sted er det sagt at Jesus gikk på fjellet og kalte sine tolv disipler. I vårt evangelium fra Lukas i dag er det enda en annen form for kall. Alle disse fortellinger stemmer ikke overens, men de viser at et kall fra Jesus er noe personlig, noe hemmelig på en måte, fortellingen kan da ikke være helt historisk.

 

De siste søndager hørte vi i Lukas Evangelium om reaksjoner imot Jesus i sin landsby, Nasaret. For mennesker som kjente ham, var Jesus Josefs sønn, de vil ikke se noe annet. Det var den menneskelige siden av Jesus som kom først. På samme måte er Jesus med enklere mennesker, fiskere, han deltar i deres liv, men det skjer noe uventet: de fikk masse fisk og det er Jesus som er årsaken til det. Peter trenger ikke mye tid før han forstår hva som har skjedd: «Gå fra meg Herre for jeg er en syndig mann». Han anerkjenner noe gudommelig i Jesus. Det samme finnes i profeten Jesaja : «Ve meg! Det er ute med meg. For jeg er en mann med urene lepper, jeg bor blant et folk med urene lepper, og mine øyne har sett kongen, Herren, Allhærs Gud».

Da fikk Jesaja en misjon: «Hvem skal jeg sende… (sa Herren) se her er jeg, send meg», og til Peter sa Jesus: «Vær ikke redd, fra nå av skal du fange mennesker. Så rodde de båtene i land, forlot alt og fulgte ham». Paulus hadde den samme erfaringen: «Aller sist viste (Herren) seg for meg, jeg som bare er et ufullbåret foster. For jeg er den minste av Apostlene, ja, jeg er ikke verdig til å kalles apostel, for jeg har forfulgt Kirken. Men ved Guds nåde er jeg hva jeg er, og hans nåde mot meg har ikke vært bortkastet».

 

Summen av disse bibelske vitnesbyrd fører oss til å tenke at det er nødvendig å føle seg uverdig, inkompetent, unyttig for å være et godt redskap i Guds hånd og kan gi overflod av frukter. På grunn av det er det umulig å tilegne seg disse vidunderlige frukter.

 

Men er dette ikke for krevende? I evangeliet finnes det noe som kan hjelpe oss. Jesus var med Peter, Jakob og Johannes Sebedeus sønner, en galileer som dem, Han var i båten med dem. Denne mannen var også annerledes utilgjengelig, han kalte dem til en krevende misjon så langt til å gi sitt liv. Men han var samtidig nær, lignet dem. Denne nærheten av Jesus gjorde lett for dem til å forlate alt, og først og fremst deres båter selv om de nettopp hadde fått  en stor mengde fisk.

 

I våre forskjellige kall opplever vi det som ser umulig ut , det som forstyrer oss, inntrykket at vi ikke har evner nok. Men Jesu nærheten hjelp oss å gå frem. Men hvor finne Jesu nærheten, som ikke mer er fysisk som for sine disipler ved Galileasjøen? Den kommer frem gjennom vårt menneskelige forhold med dem som blir brødre og søstre, venner på veien, som gode vitner av kjærligheten og troen som fører oss til Jesus som Andreas førte sin bror Simon til ham. Nærheten av Jesus gjør det trygt for å høre hans kall.

 

«Vær ikke redd! Fra nå av skal du fange mennesker». Peter forlater ikke fiske men han skifter fiskeri. Jesus rykker oss ikke helstøpte fra våre menneskelige miljø, men han utvider dem. Det medfører en del av forsakelse, men enda mer berikelse. Da kan vi følge Jesus uten mostand og forlate våre båter.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: