Preken – Pinsedag 2016

Vanligvis ser vi den Hellige Ånden som en kraft som berører menneske, lar dem gå ut, til å preke, til å lovsynge Gud, med forskjellige nådegaver, karismer, det svarer til det som beskrives i Apostlenes Gjerninger på Pinsedag.
Men denne beskrivelse kan tas opp på en overfladisk måte, selv på en feil måte, som om Ånden kunne gi nye muligheter, krefter eller makter. Faktisk er det den samme logikk som finnes i samfunnet med alle slags tips for å være intelligent, sterk med store muskler, eller vakker, eller rik, eller forbli ung uten rynker osv… For en stupid forstand! Forresten et det ikke helt nytt: i Apostlenes Gjerninger for eksempel, Simon en trollmann ville gi penger til Peter for å få makten av Ånden. Peters svar var skarpt: «Måtte du og pengene dine forgå, du som tror at du kan kjøpe Guds gave for penger» (Apgj 8, 11-18).

Ånden virker ikke bare i det ytre men også i det indre, han omskaper menneske. Når vi leser Paulus, særlig i brevet til Romerne, ser vi at det blir en kamp mellom den nye skapning og den gamle skapning, mellom den syndige natur som er i motstand til Guds sinn. Det er det samme perspektiv i Johannes evangelium, den indre dimensjon beskrives som en bolig, Åndens gave virker i troende og gir dem til å følge Jesu bud som er kjærlighet. Da kommer Faderen og Sønnen til dem og tar bolig i dem.

Men hva betyr det egentlig?

Ånder omskaper oss. Vi vet at i den første skapningen, Gud ga oss livet uten vårt samtykke. I det nye skapningen virker Ånden med vår samtykke. Åndens lengsel er vår lengsel skrev Paulus. Teologene har tenkt mye på den forhold mellom nåde og frihet og aldri fant tilfredsstillende forklaring. Det er Ånden mysterium. Ånden gjør alt, men han respekterer oss.

Det er et annet punkt som er umulig for menneskene, Ånden bygger enhet på forskjellighet. Det betyr akkurat det samme som karisma til å snakke flere språk som Apostlene gjorde på Pinse dagen. De fikk evne av Ånden til å forkynne om Jesu død og oppstandelse på flere språk som svarte til deres tilhøreres. I første Moseboken med Babels bygningen var det en falsk enhet son menneskene ville opprette mot Gud og da var menneskeheten splittet i en mangfoldigheten av språk, konsekvensen var misforståelse, fordømmelse, rasisme og til slutt strid. Med i Ånde, tvert imot, hindrer ikke forskjellighet, enhet. Det er et annet mysterium.

Det tredje punkt som er knyttet til de andre er at Ånden utbrer hjertene og gir dem evne til å elske på en universell måte til og med til sine fiender, til å gi sitt liv for de andre som Jesus gjorde. Det er den største gave av Ånden, den fullkomne kjærlighet som Paulus taler så bra om in det første brev til Korinterne (kap 13). Han viste en vei som er over alle slags karismer.

Brødre og søstrer Jesus forlot oss ikke farløse, han har gitt oss sin ånd som forsvarer oss og trøster oss. Hvordan kunne vi ikke takke Gud for så stor en gave.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: