Preken for 19. alminnelig søndag C 2016

Luk 18, 1-8

Da Moses stilte seg øverst på haugen, hadde han Guds stav i hånden. Staven er et tegn på standhaftighet, soliditet. Det er plugger som gjør at teltet hold fast i stormen. Vi vet at stavkirker- som er ganske store og kompliserte bygninger- ble oppført med staver uten grunnmuren. På hebraisk, ordet stav og ordet tro (emet) er fra den samme familie: Troen er det som står fast uten å bøye seg, som er slitesterkt uten å svikte.
På haugen trengte Moses støtte for å holde fast i bønnen for å vinne seieren. Enken i evangeliet holdt ikke opp å mase på den urettferdige dommer inntil hun fikk rett.

Bønnen og troen går sammen: hvis denne varige bønnen finnes ikke på jorden da er det ikke mer tro. Troen er ikke først og fremst kunnskap, men forhold til noen som ventes på, som skal komme. Det er vesentlig i det monastiske livet men det er også kjernen av det kristne livet.

I dag kan vi få all slags informasjon eller svar til våre spørsmål, øyeblikkelig. Vi kan bestille hva som helst, betale med en gang, å få det fort. Vi kan også kommunisere og reise fort, alt dette med hjelp av telefonen eller datamaskinen. Vi er ikke vant til å vente. På grunn av dette er bønnen mer og mer vanskelig. Jesus lover jo at Gud vil gi sine utvalgte rett, de som roper til ham dag og natt. Men det tilføyes: «selv om han (Gud) synes å gi seg tid». Vi vet ikke akkurat hva denne setningen betyr i den originale teksten, men uansett er norske oversettelsen interessant. «Gud gir seg tid», hans tid er ikke vår tid.
I troen vet vi at hans svar kommer sikkert, det er det som holder oss fast i bønnen. Det er en av våre største kamper. Det er kampen om troen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: