Preken for 2. søndag i Fastetiden 2017

Mat 17, 1-9

Det er ofte sagt at evangeliet om Jesu forklarelse, som leses andre søndag i fastetiden, er som en støtte for disiplene da de ble konfrontert med Jesu lidelse. Det er også sett på som en påminnelse om oppstandelse som skal feires i slutten av fastetiden. Dette minnet om herligheten på fjellet kan nemlig hjelpe oss å ikke synke ned i fortvilelse og å ikke bli deprimert på den lange veien gjennom fastetiden.
Det er akkurat dette som Leo den Store antydet da han skrev hva vi hørte under vigilien i natt: «Foranledning av forklarelsen var visselig først og fremst å fjerne korsets anstøt fra disiplenes hjerter, slik at de frivillige lidelser, fornedrelse, ikke skulle anfekte deres tro som hadde fått seg åpenbart den skjulte verdighets høyhet». Men denne forklaringen er begrenset eller ikke tilstrekkelig.

I fortellingen om Jesu dåp, hvor Guds røst påpeker at Jesus er hans sønn, hører man det samme som i forklarelsen. Men i fortelling finnes det mer: mottakelsen av dåpen fra Johannes er et tegn på at hvis Jesus går ned i vannet, betyr det at han blir berørt av onde krefter som plager menneskeheten. Det er en forutsigelse av Jesu lidelse. Dette er enda mer tydelig i fortellingen om fristelsen i ørkenen som vi hørte siste søndag da Jesus tok på seg kampen mot djevelen.

I den sammenheng er forklarelsen en hentydning til Jesu død og oppstandelse. Det betyr at det ikke er mulig å ha, i en slags dualisme, herlighet på en side og fornedrelse med fristelser, prøvelser, lidelse og død, på den andre siden.

Kanskje, ifølge Leo den Store som allerede er nevnt, opplever vi, som disiplene, prøvelser som kan føre oss til fortvilelse, og minne av herlighet kan hjelpe oss ved troen og håpet å ikke miste motet. Men ifølge Johannesevangeliet er det på korset selv at herlighet viser seg, at Jesus blir opphøyet. Paulus på sin side, vil ikke kjenne noe annet enn Jesus og Jesus korsfestet, og han roser seg bare i ham. Bernard i kjølvannet beskriver brudgommen som samtidig svart (i hans språk det betyr vansiret) og vakker. Det som er motstridende

Hvordan kan skjønnhet finnes i stygghet? Det finner vi ikke på TV-programmer, reklamer eller internett, men bare i Evangeliet. Hvilket mirakel kan gjøre det som er stygt vakkert? Dette mirakelet kommer fra kjærligheten. Kjærligheten som gir sitt liv er det største mirakel og den ytterste skjønnhet.
Måtte Gud gi oss øyne som kan se denne skjønnheten så vi begynner et nytt liv med styrke og glede i prøvelser.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: