Preken til Palmesøndag 2017

En del av dem som ropte: «Hosianna Davids sønn! Velsignet være ham som kommer i Herrens navn!», dem som bredte kappene sine ut over veien og som skar grener av trærne og strødde på veien er også dem som, da Jesus var korsfestet, ristet på hodet, spottet og hånte ham: «Du som river ned templet og bygget det opp igjen på tre dager! Frels nå deg selv, hvis du er Guds sønn og stig ned av korset!».

Da han aksepterte dette messianske inntoget til Jerusalem, hadde Jesus glemt hva han alltid hadde avslått i løpet av livet sitt, å bli en menneskelig, politisk Messias som folk ville at han skulle være?

Jesus visste at det var tid for ham å oppfylle Zakarias profeti: «Si til Sions datter: Se, din konge kommer til deg, ydmyk ridende på et esel, på trekkdyrets fole.» Folket som hyllet Jesus skjønte sannsynligvis ikke denne oppfyllelsen av profetien som påpekte en ydmyk Messias.

Men hva skjedde mellom dette folket som hyllet Jesus og offiseren og de andre som holdt vakt over Jesus og som utbrøt etter hans død: «Sannelig, han var Guds sønn!». De var et forbilde for den kommende kirke med jødene og hedningene som omvendte seg da de hørte Apostlenes forkynnelse om Jesus, den korsfestede, oppstanden fra de døde. Men vi må også alle vandre fra inntoget med palmegrener i Jerusalem til korsets fot, fra følsom tvetydig hengivenhet til den menneskelige Messias til dette punktet der vi bekjenner en korsfestet Messias. Der opplever vi en sterk kjærlighet til Jesus som gjør en klar til å gi sitt liv med ham. Dette kan ikke skje uten den hellige Ånd virkningen.

Vi gjenkjenner selvfølgelig det cistersienserfedrene lærer oss som en åndelig prosess, en utvikling i kjærligheten til Jesus.

 

Denne stille Uke er et bilde av hele vårt liv, på veien reiser vi fra palmetoget til korsets fot gjennom en stor omforming. Vi kan ikke ser på den korsfestede på en nøytral måte, men vi er kalt til å følge en ydmyk Messias som gir sitt liv for de andre. Det åpner oss til en utstrakt kjærlighet som gir oss, selv i prøvelse, glede, fred og frihet.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: