Preken til festen for Kristi Legeme og Blod 2017

Joh 6, 51-58

Som så ofte i Johannes-evangeliet, prøver ikke Jesus å dempe sine sjokkerende uttalelser. Vi finner et godt eksempel på det i vårt evangelium i dag. Jødene er sjokkert: «Hvordan kan denne mann gi oss sitt eget legeme å spise». Jesus sier ikke at det bare er metaforer, lignelser. Tvert imot insisterer han: «Den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, han får evig liv», «den som spiser mitt legeme og drikker mitt blod, han blir i meg og jeg i ham». Jesus prøver ikke å tilpasse mysteriet sitt til tilhørerne. Det er ikke Jesu ord som må tilpasse seg til oss, men vi som må tilpasse oss til Jesu ord. Det er særlig sant for Eukaristien: Brød og vin er virkelig Kristi legeme og blod,

Men Johannes legger til at dette brødet er kommet fra himmelen, samtidig som dette levende brødet kan spises som vanlig næring, på en kjødelig måte. Det er det mest sjokkerende. Denne assimileringen av det gudommelige og det kjødelige forlenger inkarnasjonen. Det er tydelig i Johannes- evangeliet i forhold til Eukaristien.

Hvis vi må tilbe Kristi legeme og blod, er det ikke først og fremst på en sakral måte, med noen former for overdrivelser som man noen ganger finner i katolske tradisjon. Vår tilbedelse av Kristi legeme og blod er først og fremst hele vårt liv. Foreningen med Jesus gjennom Eukaristien er så sterk at det er en forpliktelse til ikke å splitte Kristi legeme som er dannet også av alle dets medlemmer. Det betyr en krevende kjærlighet, med den bevissthet i troen at det er virkelig Kristi legeme og blod det dreier seg om.

Allerede Paulus advarte korinterne: «For det første hører jeg at det er splittelse blant dere når dere kommer sammen som menighet … Når dere da kommer sammen er det ikke Herrens måltid dere holder. For når dere spiser, holder enhver straks sitt eget måltid. Den ene er sulten, og den andre fyller seg», «Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av kalken; for de som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens legeme, spiser og drikke seg selv til dom».

Å feire Kristi legeme er jo å ære og tilbe det. Men først og fremst er det å svare til det det virkelig er, kjærlighetens sakrament. Kristi legeme er dannet av oss og forvandler oss for å gjøre oss til et eneste brød i enhet og kjærlighet, et eneste blod utgytt for de andre. Der er reell tilbedelse.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: