Preken for den 13. alminnelige søndag 2017

Matt 10, 37-42

 

Når vi hører vårt evangelium i dag, stiller vi følgende spørsmål: oppfordrer Jesus oss til å forkaste våre familier på grunn av et eksklusivt forhold til ham? Jesus fornekter ikke plikter overfor eller respekt mot foreldre, som var viktige i hans jødiske kultur etter Mose lov. For eksempel peker han på fariseernes hykleri, når de bruker ofring til templet som påskudd for å nekte støttet til far og mor.

Spørsmålet om hva Jesus vil si må stilles i en bredere sammenheng.

Vi finner denne bredere sammenhengen i første brev til Korinterne, logos av korset, Korsets logikk er forskjellig fra verdens visdom. Kristne er i verden, men ikke av verden og det kan være dyrekjøpt.

Det er tydelige eksempler på denne opposisjonen. Jeg leste nylig en artikkel i St. Olav om den protestantiske offisielle kirke i Kina, men det kunne gjelde også for katolikker. De fremste leder «avviste protestantismens sentrale lære om rettferdiggjørelse ved troen alene fordi det kinesiske kommunistparti hadde jo skapt et mirakel i menneskehetens historie ved gjerninger alene. Han modifiserte også læren om syndens uavvendelige realitet, for dersom alle mennesker er syndere, da er alt mennesket har frembragt, innbefattet kommunismen, også

syndig».

Vi kan le av det, men det finnes i vestlige land akkurat de samme fremgangsmåter, mer snikende kanskje, for å nøde troen som skulle bøye seg for tidens strømminger. Det er typisk i en sekularisert mentalitet.

 

Vi kjenner de moralske standpunkter som står imot et katolsk synspunkt. Men ofte er vi, på en ubevisst måte, preget av tidens strømminger. Et aspekt av sekularisering er individualisme. Men hva er individualisme? «Individualisten er en person som primært forholder seg til seg selv, som er overbevist om at han ikke bare har rette, men plikt, til å bygge sitt eget selv med sine egne etiske verdier. Han leter ikke etter referansepunkter i andre mennesker, i virkeligheter og strukturer som er utenfor ham selv. Dette individet er lukket i seg selv, og han åpner seg ikke for en transcendent Gud, enda mindre for et felleskap av troende, det som utgjør kirkens vesen» (sitat fra en artikkel i St Olav).

Dette fikk meg til å tenke på et ord Vilhelm av Saint Thierry, en benediktiner-abbed som ble cistercienser i tolvte århundre, sa: Disipler av seg selv er disipler av en idiot.

 

Det er ofte sagt at det ikke er tjenlig og at det er selvskadelig å nøde seg til å gjøre noe som en ikke har lyst til. Jeg kan ta eksempler fra den religiøse praksis, det finnes i Bibelen mange passasjer, også i liturgien, som vi ikke forstår, eller som til og med står imot vår moderne mentalitet. Noen rituser eller bønner har ingen mening for oss i dag. Messen eller tidebønnene kan være kjedelige på grunn av dårlig sang eller musikk, eller presten som har ikke en flott utstråling, eller folk som sover osv. Hvis jeg er individualist, vil jeg tenke umiddelbart at det ikke er nyttig å fortsatt praktisere. Men det finnes i sakramenter og liturgien en uuttømmelig rikdom, ikke umiddelbart tilgjengelig, men etter langvarig omgang med dem. Uten dem ville det for mange ikke lenger finnes noen kontakt mer med troen, som da etter hvert skulle tape sin innvirkning i livene deres og til slutt skulle den bli fullstendig glemt.

 

«Den som har berget sitt liv, skal miste det, mens det som har satt livet til for min skyld, han skal finne det igjen» sa Jesus. Det angår ikke bare store ting som martyrdommen. Men når jeg gir opp å være mitt eget referansepunkt, er det en måte til ikke å berge sitt liv; når jeg åpner meg for Guds Ord, for sakramentene, for troen som kommer til meg gjennom de andre, da finner jeg mitt liv igjen.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: