Preken for Herrens Forklarelse 2017

Matt 17, 1-9

Til noen spesielle hendelser er det bare Peter, Johannes og Jakob som er med Jesus. For eksempel da han var hos Jarius datter, i Getsemane, eller der hvor han forklares. Det er ingenting som tilsier at de har en spesiell kompetanse til det. I Getsemane sover de og makter ikke å våke med Jesus. De er ikke mer fullkomne enn de andre: Jakob og Johannes ville ha den fremste plassen, og Peter fornektet Jesus. Og hva med Andreas som forsvinner i denne gruppen, selv om han også var en av de første som ble kalt av Jesus. Én forklaring er at deres navn var viktige i de kristne kommuniteter i det første århundre, med Jakob i Jerusalems kommunitet, selv om det er sikkert at han ikke var Jakob, sønn av Zebedeus, Peter vendt mot hedningene samt Johannes med sitt evangelium, sine brev og Åpenbaringen, med sin og hans disiplers store innflytelse, selv om det ikke er sikkert at han og sønnen av Zebedeus var én og samme person.

Uansett, disse tre disipler er ikke bedre enn de andre som ikke forstod lignelser uten at Jesus forklarte dem. Som alle mennesker klarer ikke disiplene å forstå Guds himmelske rike, å tåle Guds herlighet som gjenspeiles i Jesu ansikt. Matteus presiserer at da disiplene var slått av skrekk, gikk Jesus bort og rørte ved dem og sa: «Reis dere, og frykt ikke, og da de stod opp, så de ingen andre enn Jesus». Jesus i sitt vanlige utseende. Det var imidlertid samme person – i sin vanlige menneskelighet og i sin herlighet – veien mellom mennesket og Gud er i hans person.

I alle religioner er den hellige alltid både tiltrekkende og skremmende. Dette opplevde disiplene på Tabor-fjellet: de var slått av skrekk, men samtidig følte de at det var godt og være der, som Peter sa.

 

Men Guds herlighet i Bibelen er spesiell. Guds herlighet er også hellighet. Det er interessant at disse ord er så nær på norsk, med bare én bokstav endret. Hvis Gud er hellig, vil det si at han også er rettferdig. Hans hellighet trenger ikke først og fremst offer, renselsesrituser, men en rettferdig adferd, særlig mot de fattige, fordi Guds hellighet, Guds rettferdighet er også barmhjertighet, vilje til frelse. Vi ser det allerede i andre Mosebok, i hans åpenbaring til Moses: «Herren, Herren er en barmhjertig og nådig Gud, langmodig og rik på miskunn og sannhet. Han lar sin miskunn vare i tusen ledd, han tilgir synd og skyld og brott.» (34,5)

 

Det er i Jesu liv Guds Barmhjertighet når sitt høyeste uttrykk, men også hans hellighet som knapt åpenbares bare for noen få på Tabor-fjellet. Herlighet/hellighet er også salighet: «det er godt at vi er her». Å se Gud i sin herlighet er det dypeste begjær i menneskets hjerte, selv om ingen er rettferdige for Gud, som Paulus sa i brevet til Romerne, ingen kan bli hellig gjennom seg selv.

 

Mot slutten av vårt evangelium befalte Jesus sine disipler ikke å fortelle noen om dette synet før Menneskesønnen var stått opp fra de døde. Vi kan forstå at det er etter Jesu oppstandelse hans virkelige identitet som Menneskesønn og Guds Sønn tydelig åpenbares, men det er også etter oppstandelsen at den Hellige Ånd er gitt helt og holdent. Den Hellige Ånd som er kilde til all hellighet og salighet uten frykt.

Paulus fikk oppleve det på veien til Damaskus, synder som han var. Som Peter, Jakob og Johannes kunne han ikke tåle Jesu herlighet som viste seg for ham i et syn. Men etterpå, etter sin omvendelse og i sitt liv gitt til de andre i Kristi tjeneste, kunne han skrive i andre brev til Korinterne: «Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd». Vi er også kalt til denne veien, vi må ikke tenke at den er for tung for oss.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggers like this: