Preken for 6. alminnelig søndag 2018

Mark, 1, 10-45

For dem som hørte det som skjedd med Jesus og den spedalske, var det noe utrolig utenkelig- noen som kunne fremprovosere overraskelse, ja, anstøtet.  Det var nemlig sjokkerende at en spedalsk mann hadde kommet i direkte i kontakt med Jesus, og at han til og med hadde vært i berøring med ham. Vi vet at spedalkene var strengt utelukket av samfunnet. De måtte holde seg bort fra bebodde steder, og måtte rope «uren» «uren» for å fjerne dem som var i nærheten. Spedalskheten var virkelig sett på som et onde. Først og fremst fysisk, den ødela huden litt etter litt, og gjorde menneskets utseende umenneskelig, vansiret. I tillegg var den et moralsk og sosialt onde. Den ble ansett som et resultat av alvorlig synd. Konsekvensene var utelukkelse fra samfunnet. Historien av Mirjam i fjerde Moseboken er et godt eksempel. Hun og Aron hadde vært skeptiske til sin bror Moses sitt kall fra Gud. Det ble betraktet som en alvorlig synd og Mirjam ble rammet av spedalskhet og hennes hud bli hvit som sne, som teksten sier. Hun ble jaget ut av leiren ut i ørkenen. Helbredelse for spedalskheten kunne med andre ord betraktes som en vei tilbake fra døden til livet, et avgjørende tegn på frelse.

Det finnes noen elementer i historien om Jesus som virker motsetningsfylte. På den ene side forbød Jesus den spedalske strengt om å ikke si et ord til noen om hva som hadde skjedd. Det overholdte ikke mannen, i det han gikk av sted og forkynte budskapet som det heter sagt i opprinnelige teksten, som en forkynnelse av evangeliet. På den annen side påla Jesus den rensende mannen å vise seg til prestene, i henhold til loven. Han understreker at det skal være et vitnesbyrd for dem. Et avgjørende vitnesbyrd at noe avgjørende hadde skjedde.

Dessuten finnes det noen motsetninger mellom ulike versjoner av teksten. I de fleste bibler står det skrevet at Jesus syntes inderlig synd på den spedalske; andre steder, som i vår liturgiske versjon, heter det at Jesus var harm. Var det på grunn av spedalskes dristighet som overskredet en grense ved å nærme seg ham? Kanskje er det mer sannsynligvis at Jesus ble harm fordi han ble nødt til å utføre et viktig tegn som skulle sette rampelyset på ham, og mot sin vilje.

Uansett: Som vi sa i vår felles lectio i går, er det ikke sjelden at vi finner spenninger i menneskelige følelser. Så hvorfor ikke også i Jesus følelser? Det leder meg til å tenke på en annen passasje i Johannes evangeliet, der fortellingen om oppvekkelse av Lazarus fremstår som et avgjørende tegn. Jesus var opprørt og rystet, noe som kan tolkes som et tegn på hans kjærlighet til Lazarus. Eller så visste ham at det som holdte på å skje, skulle bli noe avgjørende, noe som til slutt føre til døden på korset. Som en parallell til dette kan vi si at de konsekvensen av helbredelsen av den spedalske mannen også ble avgjørende: Jesus kunne ikke lenger vise seg i noen by. Han måtte holde til utenfor byene, på øde steder. Det er han som nå er utelukket som en spedalsk. Ved å røre den spedalske, tar han på seg spedalskheten. «Han tok våre sykdommer på seg» som det står skrevet i Jesaja. Han ble vansiret på korset, som en forkastet spedalsk mann.

Men Jesus er en spesiell spedalsk, en som tiltrekker seg folk fra alle kanter. De kan lære oss noe. Vi er alle spedalske. Og i alle samfunn, til alle tider, har grupper av mennesker blitt betegnet som spedalske, som en måte å friskmelde oss selv på slik at vi ikke ser vår egen spedalskhet, bare projiserer vi den på de andre. Her er den spedalske i vårt evangelium et godt forbilde for oss. Han våger å vise sin spedalskhet til Jesus for å bli helbredet for den, for at Jesus kan ta den på seg. Kunne vi våge å gjøre det samme.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: