Preken for den 27. alminnelige søndag A 2020

Mat 21, 33-43

«Den stenen byggmestrene vraket, den er blitt husets hjørnesten. Ved Herren har det skjedd; et under er det for oss å se». Dette sitatet av Bibelens salme 117 er uventet, og det er ikke opplagt at vi kan se den logiske sammenhengen med den foregående lignelsen. Dette er en tragisk historie, med forpakterne som mishandler eller dreper flere tjenere som eieren sender, for selv å beholde frukten av vingården. Det er ikke vanskelig å gjenkjenne et utro og syndig folk som mishandler eller dreper de profetene som Gud sendte til dem for å advare dem, og for å kalle dem til omvendelse. Til slutt sender vingårdens eier sin sønn «i det han tenkte: min sønn vil de iallfall ha respekt for». Det var utenkelig for ham at de kan gå så langt at de ville drepe hans egen sønn. Det betyr at denne ondskapen overgikk alt han kunne forestille seg. Begeret var fullt til randen av ondskap. Hvordan kan så denne uhyggelige historien slutte med disse ordene: «Den sten byggmestrene vraket, den er blitt husets hjørnesten. Ved Herren har det skjedd; et under er det for oss og se»?

I Matteus og Lukas, blir sønnen kastet ut av vinhagen og slått hjel.  Det er utvilsomt knyttet til Jesus som ble henrettet utenfor byen. «Jesus led … utenfor porten, for å hellige folket ved sitt eget blod» står de skrevet i brevet til Hebreerne (Heb 13, 12). Opprinnelig, slik vi leser det i Tredje Mosebok ble den som spottet Gud ført ute av leiren for å bli steinet, (3 Mos 24, 14-16). Som profeter før ham, var Jesus i sin lidelse anklaget for blasfemi.

Guds sønns død var den siste etappen av en lang Gudsfornektelses-prosess. Etterpå skal Mesteren gi vingården til et folk som vil la den få bære frukt. Etter Israelfolkets synd med å tilbe Gullkalven var Gud allerede da fristet til å erstatte et dårlig folk med et annet og bedre folk. Men Moses bønnfalte Gud og ble bønnhørt. Guds forkastet ikke sitt folk. Denne gangen blir riket, tvert imot er gitt til andre. Matteus antakelse er at dette nye folket er Kirken.

Men hva var det som skjedde som var så alvorlig at det ser ut til at Gud forkastet sitt eget folk? De hadde ingen respekt for Sønnen og ikke lenger respekt for Gud. Selv Gud trodde at de skulle ha respekt for hans Sønn. I sin Roman De Jeromine kinder, forteller Ernst Wiechert om en patrulje av berusede Nazistiske offiserer som i en landsby bandt en edel gammel mann på et vanningstrau, og mishandlet ham, fordi han sto imot deres bespottelser og foraktelige ord. Jons, landsbyens lege sier til Gotthold, sin egen bror og en overbevisst nazist: Her binder vi heller ikke hunder på et vanningstrau.  Når det ikke lenger finnes respekt for noe eller noen: naturen eller de eldre, barna, de forsvarsløse, når å spotte det som er hellig er en rett, slik som vi ser i dag i vår verden, ofte på en snikende måte, da er det farlig. Det betyr at noe går galt.

I går foran Domkirken sa den nye biskopen, Erik Varden, noen ord til folket som var samlet. Jeg gjentar ikke det bokstavelig. Pave Frans sier at vi ikke må stå i sakristier, men gå ut til alle, særlig de fattige. Og Erik Varden la til: i en verden som er syk, må vi forkynne, sammen med andre kristne, evangeliet til alle Dette er den eneste måte vi kan være katolsk, universell.

Evangeliet sier i dag til oss at når vi mister mot og håp fordi det ser ut til at begeret er fult av ondskap, da det er fremdeles mulig å beholde håpet, fordi «Den stenen byggmestrene vraket, den er blitt husets hjørnesten. Ved Herren har det skjedd; et under er det for oss å se». I følge 1 Peters brev, er dette huset bygget av levende steiner. Dette nye folket er Kirken og den nye vingården hvis den bærer frukt i rette tid. «Dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som er Guds eiendom, for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalt dere fra mørket til sitt underfulle lys» 1 Pet 2, 9.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s


%d bloggere like this: